Změna je život. A zvládání změn patří v dnešní době mezi základní dovednosti potřebné k životu a podle řady odborníků a studií význam této dovednosti s rychlým vývojem technologií a společnosti ještě poroste.
Nejčastěji se učíme zvládat změny metodou pokus/omyl tak, jak procházíme životem. Škola nás v této dovednosti přímo nerozvine. Co se nám však v posledních letech ukazuje u absolventů našich tréninků, je fakt, že umět koučovací dovednosti výrazně pomáhá absolventům zvládat změny.
Pokud procházíte změnou, koučovací dovednosti vám pomohou zejména v těchto 5 fázích:
„Jen bláhovec si myslí, že bude dělat stejné věci a dosahovat jiných výsledků“ zní známý citát Alberta Einsteina.
Jenže, kolikrát jsme v životě takovými bláhovci? Mnohokrát. Pokud chceme dosahovat jiných výsledků nebo žít jiný život, musíme si připustit, že je potřeba udělat změnu.
Koučovací dovednosti napomáhají v sebepoznání a sebeuvědomění, tím pádem si dokážeme dříve všimnout i jemnějších signálů, že je změnu třeba udělat. Nebo ji prostě přijmout, pokud jde o změnu ve vnějších okolnostech, nebo mimo náš dosah.
Ve chvíli, kdy víme, že změnu chceme nebo je nutná, přichází nejtěžší část – udělat první krok. Řada lidí se vzdá ještě před startem, nedokážou totiž vystoupit z komfortní zóny.
Pokud koučujete ostatní nebo sebe, tak víte, že opustit komfortní zónu je vždy těžké, ale pokud to zvládneme, přijde pocit radosti a uspokojení. Zároveň dokážete odhadnout správnou míru vystoupení z komfortní zóny a celý proces lépe řídit.
Když procházíme změnou, opouštíme jistotu (byť byla třeba špatná) a jdeme do poměrně velké nejistoty. V prvotním elánu vše zvládáme, ale jakmile přijdou těžkosti, nadšení nás opouští a občas máme tendenci se vzdát.
Kdo využívá koučovací dovednosti, umí si jasně nastavit cíl změny a také plán či cestu k jeho naplnění. Protože pracuje se změnou často, tak ví, že během cesty k cíli přijdou i náročnější období a nenechá se tímto rozhodit, protože těžkosti jsou normální, stačí být trpělivý a vytrvalý.
Při každé změně vlastně měníme naše návyky. A to je zrádné, protože si často již myslíme, že je návyk ukotven a ouha, najednou selžeme a uděláme něco postaru a hned jsme zase zpátky na začátku a naše sebevědomí dostane pořádnou ránu.
Koučink je velmi silný nástroj právě pro změnu návyku. Pomocí koučovacích dovedností totiž dokážeme mnohem lépe poutat pozornost na nový návyk, opakovat jej, nachytat se na úspěchu a tím jej ukotvovat. Také víme, že selhat je lidské. Po neúspěchu se tedy zvedneme a pokračujeme v cestě k ukotvení návyku.
Když děláme změnu, reaguje samozřejmě i naše okolí. Někdy podvědomě nejistotou, protože jsme najednou jiní a méně čitelní. Někdy nás okolí vědomě zrazuje od změny, protože se jim líbí spíše naše staré já. Samozřejmě každý najdeme i opravdové přátele, kteří stojí při nás i v období změny.
Koučovací dovednost podstatně zlepšuje naše komunikační dovednosti, takže naši změnu dokážeme s okolím lépe komunikovat a připravit ho na naši změnu. Dokážeme se empaticky více vcítit do pocitů druhých a pochopit tak jejich postoj, i když nám třeba není příjemný.
Koučovací a sebekoučovací dovednosti jsou precizním nástrojem pro změnu. Chtěli byste udělat změnu a naučit se je? Stačí udělat první krok a přihlásit se na naše „Základy koučovacího přístupu“.