Jeden z hlavních znaků, který odlišuje koučink od ostatních komunikačních technik, je, že kouč neradí. Nechává na koučovaném, aby si nalezl vlastní řešení. Jak koučovat, abychom neporadili?
Znamená na to, že musíte zapomenout všechno, co jste se dosud naučili? Nezužitkovat například 15 let předchozí praxe ve vedení lidí nebo technické znalosti? Rozhodně nemusíte, naopak pro vás mohou být skvělou výhodou a cestou ke klientům.
Správný mix zkušeností a koučovacích dovedností vám může zajistit dvě významné věci na cestě k úspěchu v tomto na trhu novém oboru – konkurenční výhodu a unikátní techniku, díky které budou vaši klienti dosahovat rychle výsledků.
Na trhu se pohybuje dost univerzálních koučů a mezi nimi je těžké se prosadit. Čeho je na trhu v ČR ale stále nedostatek? Koučů specializujících se na určité téma nebo cílovou skupinu. A vy, pokud máte silnou expertizu v určité oblasti, můžete takovým koučem být. Vedli jste 15 let podřízené? Dosahovali pod vaším vedením úspěchů? Přišel čas to nyní zúročit.
„No jo, ale když jim budu radit, tak budu spíš mentor než kouč.“
To vás možná právě napadlo. Jenže vy jim radit nebudete. Vy je budete koučovat. Vaše expertiza bude nosným prvkem vašeho marketingu. Vy totiž víte, čím tito lidé žijí. Jaké jsou jejich každodenní radosti a strasti.
Postavte svůj marketing na tom, že víte, čím žijí. Pište články, ve kterých se najdou. Získáte si důvěru těchto budoucích klientů, protože jim rozumíte jako málokdo. Buďte si jistí, že až budou hledat pomoc, půjdou za vámi. A vy můžete být jejich koučem (zde svou expertizu vynecháte) a pomůžete jim, aby si našli svá nejlepší řešení.
„Nebudou ale čekat rady, když ví, že já bych jim poradit dokázal?“
Budou. A vy máte dvě možnosti, jak s tímto faktem pracovat. Vysvětlit jim přínos čistého koučinku – naleznou si své vlastní řešení a svou vlastní cestu, vy jim na této cestě budete napomáhat směrem kupředu.
Pokud budou dále trvat na sdílení vašich rad a zkušeností, tak cesta také existuje. Můžete jim být mentorem, který využívá koučovací dovednosti. Co si pod tím představit? Jako mentor jim poradíte a předáte to nejlepší z vašich zkušeností a následně je koučovacím přístupem provedete uvedením vašeho know-how do jejich praxe. Oni sami se rozhodnou, co a v jaké formě uvedou do svého života. A vy je k tomu budete koučovat. Tento přístup se nám v praxi ukazuje jako mnohem efektivnější než samotný mentorink.
Chcete to tedy s koučováním zkusit a naučit se ho? Budeme se na vás těšit buď na našem tematickém večeru „Jak se stát koučem“ nebo rovnou na dvoudenních „Základech koučovacího přístupu“.