Otázky jsou mocným nástrojem koučování. Jak je ale pokládat, aby koučovanému pomohly k posunu? Jak se liší koučovací otázky od těch, které běžně klademe? Jak se naučíte klást ty nejlepší otázky levou zadní?
Pokud vás koučink zaujal jako technika osobního rozvoje a pomoci druhým, možná vás podobné otázky napadly. Na začátek cítím jako potřebné zdůraznit, že koučink není jen o otázkách. Kvalitní koučovací otázku musí doplňovat koučovací vztah a důvěra. Bez důvěry se klient v odpovědích neotevře, byť je otázka sebelepší. Kouč zároveň musí umět udržet strukturu rozhovoru, aby otázky na sebe navazovaly a vedly k očekávanému výsledku. Ty nejlepší koučovací otázky musí zkrátka zapadnout do koučovací alchymie, aby posouvaly klienta kupředu.
Jak taková koučovací otázka vypadá?
Výborně fungují krátké jednoduché otázky, které dávají klientovi dostatečný prostor pro přemýšlení. „Jak bys to mohl vyřešit?“ „Co dalšího tě napadá?“ „Jak to vypadá v ideálním případě?“
Ptáme se klienta na to, co ještě neví. „Jaké další možnosti potřebuješ zvážit?“
Vynecháme otázky, ve kterých se doptáváme pro sebe, abychom se zorientovali nebo uspokojili svoji zvědavost.
Otázku vymýšlíme až po odpovědi klienta. Nesnažíme se promyslet si rozhovor dopředu jako deskovou hru.
Netopíme klienta v analýze ani minulosti. „Jak se v téhle situaci můžeš zachovat?“
Kouč klientovi neradí, ani se nesnaží podsouvat svoje řešení do otázek „Myslíš, že bys tam mohl zavolat?“ „To se ti nepovedlo“ „Co potřebuješ udělat, abys to zvládl?“
Teď pozor, teoreticky zní kladení koučovacích otázek docela jednoduše. Hned u prvního skupinového cvičení většina účastníků narazí na to, že ptát se koučovacím způsobem tak snadné není. Tedy ze začátku. Chvíli totiž trvá, než si kouč osvojí jiný způsob přemýšlení v rozhovoru. Koučovací rozhovor se od běžného rozhovoru podstatně liší.
TIP
Všímejte si, jak se ptáte v běžném rozhovoru. Jaké otázky partnerovi v rozhovoru pomáhají?
Většinou děláme v rozhovoru pravý opak, než jsem uvedla výše. Ptáme se, protože nás téma zajímá. Chceme druhého pochopit, abychom mu dokázali poradit. V horším případě se snažíme druhého otázkami manipulovat, aby přistoupil na řešení, které jsme mu sami vymysleli.
„Dostaneme seznam těch nejlepších koučovacích otázek?“ Tahle otázka padne téměř na každém úvodním kurzu koučinku. Pár jich z rukávu vysypeme, ale rovnou vám prozradím, že by tahle strategie moc efektivní nebyla. Hned vám povím proč.
Před časem jsme byli s Vaškem v robotické vinárně, ve které technika prakticky nahrazuje číšníka. Hned jsme rozvinuli filozofickou debatu, jestli nahradí roboti i roli kouče. Došli jsme k závěru, že v dohledné ani vzdálenější budoucnosti nenahradí.
Empatie, osobitost, osobnost kouče, to jsou dle mého názoru nosné prvky úspěšného koučování. Robot s naučenými otázkami nemá ani jedno z toho. Opět se vracím k začátku tohoto článku. Koučovací vztah, který kouč utváří, určuje potenciál koučování pro klienta. Otázky jsou důmyslným nástrojem. Jejich kvalita určuje zejména rychlost dosažení výsledku a jeho hloubku.
Jak se tedy naučíte pomáhat těmi nejlepšími koučovacími otázkami? Podle mých vlastních zkušeností a pozorování našich úspěšných absolventů vidím 3 důležité body:
Ty nejlepší koučovací otázky vymyslíte vy sami ve chvíli, kdy změníte své přemýšlení v rozhovoru. Náš RE koučovací přístup vychází zejména z neurovědy a pozitivní psychologie. V kurzu Základy koučovacího přístupu seznamujeme studenty s 8 klíčovými poznatky o fungování naší mysli, základními principy koučování a provádíme je mnoha praktickými cvičeními. Vždy mě i samotné studenty ohromí, že za první dva dny je možné udělat obrovský posun v přemýšlení a vést kvalitní koučovací rozhovory.
Zkoušejte klást otázky a nebojte se chybovat. Ideálně v bezpečném prostředí dalších studentů, kde jsou chyby přijímané jako zdroj poučení. Získejte kvalifikovanou zpětnou vazbu na vaše koučování. Přirozené a snadné kladení koučovacích otázek přijde časem, stejně jako sebevědomí kouče.
Pozoruju, že některé studenty srazí, když své koučování začnou srovnávat s trenéry nebo jinými studenty. Ano, je potřeba dodržovat základní pravidla koučování, ale stále zůstává velký prostor pro projevení vlastní osobnosti. Každý kouč je trochu jiný a to je správně! Klient si vybírá svého kouče právě podle osobnosti, která ho ke spolupráci přitahuje.
Kde tedy najdete ty nejlepší koučovací otázky? U sebe! Dejte v rozhovoru plnou pozornost druhému a pomožte mu otázkami tak, že si na nejlepší řešení přijde sám.