Neúspěch, asi každý ho zažil. Ať už menší nebo větší, dokáže v hlavě pěkně potrápit, srazit naše sebevědomí a zaměstnat naše myšlenky na dlouhou dobu. Jak zvládnout neúspěch?
Asi třetina mých klientů mě vyhledá právě v tento moment, bezprostředně poté, co si zažili nějaký neúspěch. Za těch 12 let co koučuji, se mi ukázalo pár vzorců, které obvykle fungují.
Bezprostředně po prožitém neúspěchu s námi cloumají emoce – smutek, vztek, naštvání atd. Zároveň ale řada z nás chce hned začít nějak konat, udělat radikální změnu. Otázka ale je, jak kvalitní je naše přemýšlení, když jsme zrovna v silných emocích. Neurověda na tuto otázku zná odpověď – kvalitní není. Emoce odčerpají energii našemu vědomému přemýšlení a naše nápady, pokud už nějaké máme, nemusí být ty dlouhodobě efektivní.
Prvním krokem je tedy zpracovat si své emoce. Pojmenovat je a přijmout, že v takové situaci je naprosto normální, že se necítíme dobře. Je to zvláštní, když si zlomíme ruku, tak víme, že se bude určitou dobu hojit. Když nám ale něco otřese psychikou, chceme hned druhý den fungovat na maximální výkon.
Obvyklý přístup je v této fázi začít analyzovat problém a hledat vše, co bylo špatně. Paradoxně, takový přístup pouze prohloubí naše neefektivní neurospojení a návyky. Ano, má smysl problém pojmenovat, ale přílišné „patlání“ se v problému už tak užitečné není. Analýza problému má smysl u stroje, tam můžete najít vadnou součástku. V lidské hlavě vám to půjde těžko.
Co tedy obvykle s klienty dělám? Pojmenujeme si, co se povedlo podle původní představy a co se nepovedlo. Je důležité si také vyjasnit, co klient vlastně vnímá pod pojmem neúspěch. Často klienti vnímají jako neúspěch, když se jejich očekávaný výsledek liší od reality. To se ale může stát, i když dotyčný udělal vše správně a podal maximální výkon. Je to pak neúspěch? Nebo jde spíš o nesprávně nastavená očekávání?
Hodně spolupracuji s hokejovými brankáři. Řada z nich vnímá každý obdržený gól jako svůj neúspěch. Přestože mnohdy nemohli situaci vůbec ovlivnit. Vnímám jako zásadní, aby si klient vyjasnil svou sféru vlivu – co může svým jednáním ovlivnit a co již ovlivnit nedokáže. Je důležité pojmenovat, co ovlivnit mohl a co ovlivnit nemohl. A řešit pouze to, co je v jeho možnostech měnit a kontrolovat. Jinak vnímá dotyčný obrovskou bezmoc.
V praxi sleduji v běžném přístupu přesný opak – lidé řeší primárně to, co ovlivnit nemohou a často díky tomu zanedbají záležitosti ve své „sféře vlivu“.
Neúspěch leží v minulosti. Již nemáme šanci dané události změnit. Můžeme ale měnit naši přítomnost a budoucnost. To jediné, co se dá z minulých neúspěchů vytěžit, je poučení. A správné řešení pro danou situaci v budoucnu. To máme pod kontrolou a v našich koučováních je obvykle tato část hlavním bodem naší práce.
Malá odbočka – setkávám se s tím, že lidé chtějí rozebírat a učit se z neúspěchů a úplně zapomínají vytěžit své úspěchy a na poznatcích z nich stavět.
Obvykle když facilituji jednání ve firmě a cíl je splněn například na 90 %, co myslíte, že se nejvíce řeší? Těch chybějících 10 % (neúspěch). Málokdo se snaží poučit z těch 90 %, ve kterých se obvykle schovává i správná cesta ke 100%.
Poté, co si neúspěch „zpracujeme“, je dobré najít pro situaci řešení a naplánovat si další postup. Zde jde hlavně o to otočit obvyklé nastavení, které spočívá v zaměření na problém. A často také na obviňování, buď sebe, nebo okolí. Mluvit o problému je totiž snadné, protože existuje. Obvykle jej jen popisujeme. To co je pro naši mysl mnohem energeticky náročnější je hledání řešení a jeho realizace. A k tomu musíme přejít.
Někdy je řešením nalezení nového postupu, nebo nové cesty. U těch zásadnějších neúspěchů jde často o změnu paradigmatu nebo náhledu na danou situaci, někdy dokonce o celkovou změnu přístupu k životu. A každé řešení se realizuje pomocí konkrétních akcí. To znamená přejít od přemýšlení ke konkrétním krokům – vystoupit z komfortní zóny.
Je nutné také vnímat, že každý z nás je jedinečný a je nutné hledat si vždy přístup, který nám nejvíce funguje. Chcete-li více nahlédnout pod pokličku našeho R&E přístupu, rád se s vámi potkám na našich Základech koučovacího přístupu.